Yoga

Er du nysgjerrig på yoga? Her gir vi deg en innføring i noen posisjoner du kan begynne med. Vi gir deg også noen yoga-tips som er nyttige å ha i starten. 

Balance By The Juicery er et moderne yogastudio i Oslo. Mange av våre medlemmer er helt ferske, mens andre har drevet med yoga i årevis. Vi blir ofte spurt om vi har noen tips til ferske yogi. Det har vi selvsagt! 

Her får du først en innføring i ulike posisjoner du kan gjøre hjemme. Etterpå gir vi deg noen tips som er greie å ha i starten. Vi forteller også om hvilke yogatimer og medlemskap vi har hos Balance. 

Yoga er trening, meditasjon og personlig utvikling samtidig. Dessuten viser forskning at yoga har flere andre helsegevinster. Blant annet stresser man skikkelig ned, som igjen kan bidra til at immunforsvaret fungerer optimalt, søvnen blir bedre og psykosomatiske lidelser lindres.  

Yogaposisjoner for nybegynnere: Øvelser du kan gjøre hjemme

yoga

Enhver yogaøkt er satt sammen av ulike posisjoner. Underveis beveger man seg fra posisjon til posisjon. Som nybegynner bør du ta deg god tid til å bli kjent med hver posisjon. Kjenn etter hva som fungerer for deg. 

Her er noen enkle øvelser du kan gjøre hjemme. 

Meditasjon (Siddhasana)

En øvelse som hjelper deg å bli kvitt stress. Samtidig gir den  fokus og forbereder deg på resten av økta. Siddhasana styrker musklene i core og strekker hoftene. 

Øvelsen gjør du sittende. Start posisjonen med å legge beina i kryss. Hvil armene på knærne. Ryggen skal være rett. Kjenn hvordan pusten beveger seg i kroppen når du mediterer. 

Treet (Vrksasana)

Treet, eller Tree Pose på engelsk, er en balanseøvelse som styrker bein og rygg. Den strekker også godt i hoftene. Her gjelder det å være konsentrert! Hvis du tenker på noe annet, er det lett å miste balansen. 

Du gjør øvelsen stående. Start posisjonen med venstre bein på matten. Løft så høyre bein opp langs det venstre. La høyre fot hvile på siden av eller over venstre kne. Hold hendene dine foran brystet og pust jevnt inn og ut gjennom nesen. 

Nedoverpekende hund (Ado Mukha Svanasana)

Nedoverpekende hund (også kalt Stående hund), eller Downward Dog på engelsk, er en øvelse som strekker skuldre, rygg, lår og legger. Du kommer til å jobbe med styrke og stabilitet i mage og armer. 

Du gjør øvelsen stående på alle fire. Ha mellomrom mellom armene og beina dine – skulder- og hoftebreddes avstand. Spre fingrene og krøll tærne dine mens du presser hoftene mot taket. Hold posisjonen og pust.   

Kriger 2 (Virabhadrasana 2)

Kriger 2, eller Warrior 2 på engelsk, styrker musklene i bein, rygg og skuldre. Du jobber også med balansen din. 

Du gjør øvelsen stående. Plasser høyre bein foran deg helt ytterst på matten. Høyre fot skal vende fremover. Plasser det venstre beinet bak deg. Venstre fot skal vende mot venstre og våre parallell med matten. 

Strekk så armene i samme retning – høyre arm fremover og venstre bakover. Du skal bøye høyre kne, men ikke så langt at du ikke kan se stortåen din. Mens du strekker ut med armene, skal du rotere venstre hofte bakover. Hold posisjonen og pust. 

Barnet (Balasana)

Barnet, eller Child’s Pose på engelsk, er en øvelse du kan bruke til avspenning mot slutten av yogaøkten eller for å ta en pust i bakken underveis. Posisjonen brukes altså både til å roe ned og hente nye krefter.   

Du gjør øvelsen sittende på matten. Hele nedre del av beinet – fra kneet til tuppen av tærne skal være i kontakt med gulvet. Du ruller så overkroppen fremover. Strekk ut armene mens du presser brystet ned mot knærne. Hold posisjonen og pust.

Gode yoga-tips til nybegynnere

yoga

Yoga handler ikke bare om posisjoner. Samspillet mellom kroppen og pusten er spesielt viktig. Dessuten er det viktig at du tar deg tid til å bli kjent med øvelsene, kroppen din og hvilke yogaformer du liker best. 

Her er noen nyttige tips:

Tenk på samspillet mellom kropp og pust

Pust er et av de viktigste verktøyene til en yogi. Pusten og posisjonen skal jobbe med hverandre. Sammen åpner de balansen mellom kroppen og sinnet. 

Bli kjent med kroppen din

Som nybegynner handler det mye om å bli kjent med kroppen sin. Du kommer til å øve opp balanse, smidighet og styrke. Underveis oppdager du hvilke øvelser du mestrer, og hvilke du må øve mer på. Hvorfor er akkurat denne øvelsen vanskelig for meg? 

Avslutt med avspenning

De aller fleste yogatimer avslutter med avspenning. Over viste vi hvordan posisjonen Barnet kan brukes til avspenning mot slutten av økten eller underveis. Det er også vanlig og gjøre ulike avspenningsøvelser mens man ligger på ryggen. 

Prøv hjemme…

Du må gjerne prøve hjemme før du tester en time på et yogastudio. Vi har allerede vist noen øvelser som passer perfekt for deg som er helt fersk. Du kan gjøre disse på gulvet hjemme – bare pass på at du har en yogamatte eller noe annet mykt for å unngå skader. 

… eller ta en yoga-time

Mange ønsker også hjelp fra en erfaren instruktør. Dette kan være svært nyttig når du ønsker å forbedre teknikken din. I tillegg er det sosialt å trene sammen med andre, og man kan hjelpe hverandre til å bli enda bedre.

Jobb videre med kroppen, teknikkene og pusten

En yogareise handler om balanse i hverdagen, god trening og kontinuerlig forbedring. Uansett hvor erfaren du er, vil det alltid være noe å jobbe videre med. Instruktørene hos Balance kan hjelpe deg videre på reisen.

Yoga for nybegynnere hos Balance

yoga

Hos Balance har vi selvsagt timer som passer for alle – uansett hvor langt du er kommet på din yogareise. Vi har flere timer som passer perfekt for nybegynnere. Her handler det mye om å bli kjent med øvelsene og kroppen sin. 

Vinyasa basic

Vinyasa basic passer perfekt for deg som er nybegynner. Vi har fokus på grunnleggende posisjoner (som de over). Timen er også velegnet for deg som vil pusse på teknikken din og repeterende grunnleggende posisjoner.

Slow flow

I en flow-time flyter vi fra posisjon til posisjon. Det gjør vi i slow flow også, bare at tempoet er svært rolig. Vi jobber spesielt med overgangen mellom de ulike øvelsene. Disse timene gir deg god tid til å pusse på bevegelser og teknikk.  

Hatha yoga

Hatha yoga, også kalt “klassisk yoga”, er den tradisjonelle formen for yoga som er blitt undervist i hundrevis av år. Vi tar for oss klassiske posisjoner og teknikker som du vil finne igjen over hele verden. Som nybegynner bør du bruke tid på å lære deg deg de klassiske teknikkene som andre yogaformer bygger på. 

Yogamedlemskap for nybegynnere hos Balance

yoga

Hos Balance har vi flere medlemskap som er spesielt tilpasset nybegynnere – enten du aldri har prøvd før, eller har litt kjennskap og erfaring.

Drop-in – perfekt for den nysgjerrige

Er du nysgjerrig på om yoga er noe for deg? Da er det bare å teste drop-in hos oss. Velg en dag og finn en time som passer for deg. Som nybegynner bør du teste en av de tre timene vi har nevnt over, men du er også velkommen til andre timer. 

Balance er det eneste yogastudioet i Oslo som tilbyr infrarød hot yoga. Dette er en yogaform hvor vi trener i varme fra infrarøde paneler. Varmen myker opp muskler og sener, får oss til å svette ut toksiner og øker pulsen. Alt dette gjør infrarød hot yoga enda mer effektiv enn andre yogatyper. 

Kom på drop-in hos oss hvis du er helt ny eller vil prøve infrarød hot yoga. 

14-dager intro og 10 klasser

14-dager intro er laget for deg som vil prøve yoga i to uker. Du får prøve så mange timer du vil. Her kan du virkelig kjenne på om yoga er noe for deg eller ikke. Test gjerne litt ulike timer, så du ser hva vi har å by på. 

10 klasser er et slags klippekort hos Balance. Du kan komme på drop-in 10 ganger over en så lang periode som du vil. Kjøp gjerne flere timer senere. Du kan også gå over til et lengre medlemskap. 

Velkommen til Balance By The Juicery

Balance By The Juicery ligger sentralt i Oslo i nærheten av Barcode. Vi har moderne lokaler, alle fasiliteter og til og med vår egen juicebar (perfekt til restitusjon etter trening!).